در عمل بینی چه آزمایشاتی لازم است؟

در عمل بینی چه آزمایشاتی لازم است؟

0 دیدگاه 23 خرداد 1402 چاپ خبر بازدید: 384
انجام آزمایش قبل عمل بینی یکی از اقدامات مهم و لازم در فرایند انجام عمل جراحیست که افراد باید نسبت به انجام آن قبل از عمل خود اقدام نمایند. در این مطلب لیست آزمایش‌های مورد نیاز عمل بینی را می‌توانید مشاهده کنید.

آزمایش قبل عمل بینی، به نوعی جزو اقدامات لازم و مهم در انجام این عمل می باشد. بسیاری دغدغه دارند که آیا قبل از انجام عمل بینی نیاز به آزمایش داریم؟ اگر نیاز داریم، در عمل بینی چه آزمایشاتی لازم است؟ در جواب این افراد باید گفت که قبل از عمل بینی شما نیاز خواهید داشت که آزمایشاتی را انجام بدهید تا شرایط سلامت خودتان بررسی شود. عمل بینی جزو مهم ترین و حساس ترین عمل هایی است که با اهداف مختلف انجام می گیرد. با توجه به حساسیت این عمل، لازم است از سلامت افراد اطمینان حاصل شود. این اطمینان از طریق انجام برخی آزمایشات ممکن می باشد.

از مهم ترین آزمایشاتی که قبل عمل بینی انجام می شود می توان به آزمایش شمارش کامل خون و آزمایش قند خون اشاره نمود. آزمایش های مربوط به عمل بینی، در جهت بررسی صحت بدنی فرد برای مواجهه با یک عمل مهم و حساس انجام می گیرد. همچنین آزمایش قبل عمل بینی، برای تعیین وضعیت جسمانی فرد بود و برای جلوگیری از وقوع برخی عوارض عمل بینی لازم می باشد. پس اولین اقدام برای انجام عمل بینی، مشاوره با متخصص و انجام آزمایشات مرتبط می باشد.

آزمایش های مربوط به عمل بینی   

لیست آزمایش های لازم قبل عمل بینی

همانطور که عنوان شد، انجام آزمایش قبل عمل بینی، لازم بوده و تعیین کننده سلامت جسمی افراد است. این آزمایشات نشان دهنده توانایی و آمادگی افراد برای انجام یک عمل حساس می باشد. ما در این بخش به بررسی برخی از آزمایشات مرتبط با این عمل می پردازیم.

آزمایش خون

از آزمایشات لازم برای عمل بینی، انجام آزمایش خون می باشد. آزمایش خون قبل از جراحی بینی از اهمیت خاصی برخوردار است. به این دلیل آزمایش خون مهم است که هر گونه التهاب و عفونت و... را نشان می دهد. آزمایش خون برای ارزیابی سطح هموگلوبین، فشارخون، گروه خونی، آنمی و عفونت انجام می گیرد.

آزمایش خون قبل عمل شامل موارد مختلفی می باشد. آزمایش قند خون یا FBS برای سنجش سطح گلوکز خون، آزمایش CBC برای تشخیص کم خونی، آزمایش PT و آزمایش PTT برای جلوگیری از ایجاد لخته‌های خونی و آزمایش هپاتیت و آزمایش ایدز از جمله آزمایشات خونی است که قبل عمل بینی انجام می گیرد.

آزمایش سنجش تعادل پروتئین های خون نیز، برای اندازه گیری سطح پروتئین های خونی مانند آلبومین و گلوبولین ضروری می باشد.

از دیگر آزمایش های مربوط به عمل بینی آزمایش اکسیمتری برای اندازه گیری تأثیر عملیات بر میزان اکسیژن در خون است.

آزمایش شیمیایی برای اندازه گیری سطح قند، نمک خون و اسیدها و بازها نیز لازم است. همچنین آزمایش سمانتیک خون برای ارزیابی میزان نزدیکی به نرمال بودن و همگونی خون انجام می گیرد. آزمایش تشخیصی انتقال سلول برای اندازه گیری سلول های خونی مانند نئوتروفیل، لنفوسیت و سلول های قرمز نیز از آزمایشات لازم می باشد. در نهایت آزمایش جراحی بیهوشی برای انجام فرایند عمل انجام می گیرد. بسته به نوع بیهوشی مورد استفاده، آزمایش های مختلفی می تواند لازم باشد.

آزمایش تصویریرداری (رادیولوژی)

آزمایش قبل عمل بینی تنها به این موارد مختوم نمی شود. از دیگر آزمایشات، آزمایش تصویربرداری برای بررسی تنفس و ساختار بینی می باشد. حساس ترین بخش آزمایش قبل عمل بینی، مربوط به این آزمایش است. آزمایش بررسی تنفس بسیار حساس و مهم می باشد و نحوه عملکرد ساختار تنفسی فرد را نشان می دهد.

آزمایش ادرار

تا حدودی پرسش شما را در باره اینکه در عمل بینی چه آزمایشاتی لازم است؟ پاسخ دادیم. ولی همانطور که گفته شد، عمل بینی جزو حساس ترین و مهم ترین جراحی ها می باشد. این عمل گاهی با هدف زیبایی و گاهی نیز با هدف درمان برخی مشکلات تنفسی انجام می شود. دلیل اهمیت این عمل، ارتباط مستقیم آن با دستگاه تنفسی افراد می باشد. 

یکی دیگر از آزمایش های مربوط به عمل بینی، آزمایش ادرار می باشد. این آزمایش به صورت احتمالی است. دلیل انجام آزمایش ادرار، تعیین سلامت کلیه و مثانه افراد می باشد. ادرار به دلیل برخورداری از ترکیبات شیمیایی و انواع سلول ها اطلاعات خوبی را به پزشک مرتبط می دهد. پزشک متخصص، با استفاده از این آزمایش، به ارزیابی خون، پروتئین و دیگر ترکیبات بدن می پردازد.

آزمایش های مربوط به عمل بینی 

نکات و شرایط انجام آزمایش قبل عمل بینی

آزمایش قبل عمل بینی، باید تحت نظر متخصص باشد. افراد برای انجام این آزمایشات بایستی نکاتی را در نظر بگیرند. این نکات باید برای انجام آزمایش های مربوط به عمل بینی رعایت شود تا نتیجه دلخواه به دست آید. پزشک متخصص ممکن است به شما نکاتی را گوشزد کند که ما در این بخش به آن ها می پردازیم.

  • پرهیز کردن از خوردن و آشامیدن، ۱۲ ساعت قبل از انجام آزمایش قند خون FBS
  • توقف کردن مصرف بعضی از داروها پیش از آزمایش ادرار و نیز توقف استفاده از دخانیات، چندین روز قبل از آزمایشات از جمله نکاتی است که پزشک متخصص برای شما خواهد گفت
  • برای انجام آزمایش قبل عمل بینی، لازم می باشد که ناشتا باشید
  • برای انجام آزمایش خونی سی بی سی، نیازی به ناشتا بودن نیست

در واقع تمامی این نکات را متخصص مربوطه با توجه به شرایط شما در نظر خواهد گرفت. پس این نکات، جنبه آگاهی دارد. پس قبل از هر اقدامی باید با پزشک خود مشورت کنید تا تمامی اقدامات لازم برای جراحی تحت نظر او باشد.

آیا برای آزمایش قبل از عمل بینی باید ناشتا بود؟

از آن جایی که یکی از آزمایشات موردنیاز برای عمل بینی آزمایش قند خون یا FBS است، باید حتما ناشتا باشید. 10 تا 12 ساعت قبل از انجام آزمایش از خوردن یا آشامیدن پرهیز کنید. 

در نظر داشته باشید که برای انجام آزمایشات مربوط به قند خون، چربی خون، ارزیابی کبد و کلیه باید ۱۰ الی ۱۲ ساعت قبل از آزمایش ناشتا بود.

 

بهترین زمان برای انجام آزمایشات عمل بینی

برای اینکه نتیجه آزمایش دقیق‌تر باشد، بهتر است آزمایش را صبح زود و روز قبل از عمل بینی انجام دهید. در برخی موارد در صبح روز عمل می‌توانید آزمایش را در بیمارستانی که می‌خواهید جراحی کنید انجام دهید.

نکات پایانی

آزمایش قبل عمل بینی و نحوه انجام آن، دغدغه و پرسش بسیاری از افراد می باشد. همانطور که گفته شد، آزمایشات قبل جراحی برای مشخص شدن وضعیت جسمانی افراد انجام می شود. جراحی بینی به دلیل بیهوشی در فرایند انجام عمل، خطر را چند برابر می کند. انجام عمل بینی موجب درگیر شدن دستگاه تنفسی افراد می شود. پس حساسیت این عمل بسیار بالاست. به دلیل بالا بودن حساسیت عمل، لازم است از سلامتی افراد اطمینان حاصل شود تا مشکلی پیش نیاید.

برای انجام آزمایش قبل عمل بینی، نکاتی را بررسی کردیم. این نکات برای انجام جراحی بینی در اولویت می باشد. باید توجه کرد که تمامی این مراحل تحت نظر متخصص دنبال شود. انجام آزمایشات عنوان شده، لازم بوده و هر کدام از این آزمایشات توسط متخصص گرفته خواهد شد.